No quieres que la reintegración se estanque, ¿verdad?
Vanwege een nieuwe levensfase of conflicten kan een kink in de (werk)kabel ontstaan. Onze carrière coaches en interculturele communicatie experten staan paraat. Zaak is begrip te kweken tussen leidinggevende en werknemer met andere culturele achtergrond. Dit vergt een adequaat (tweede spoor) traject wat persoonlijke aandacht en interculturele kennis vergt.
Diensten
✓ Interculturele communicatie trainingen
✓ Loopbaan coaching – outplacement trajecten
✓ Wandel coaching
No quieres que la reintegración se estanque, ¿verdad?
Maar iedere medewerker is anders. Dat geldt zeker voor zieke medewerkers met een interculturele achtergrond. De ziektebeleving kan anders zijn (culturele achtergrond, familietradities) wat invloed kan hebben op de bepaling van de belastbaarheid en re-integratie.
Wij bieden
Culturele expertise en persoonlijke begeleiding afgestemd op de specifieke kenmerken van uw niet-westerse cliënt. Uiteraard volgen wij daarbij de bekende, reguliere processtappen. Re-integratie en een inzetbaarheid op korte termijn en het ‘binnen de poort’ houden van uw personeel is het doel.

Servicios
Como asegurador o defensor, usted se enfrenta a una víctima de lesiones personales que corre el peligro de quedarse en casa en lugar de iniciar la reintegración.
Como empleador, es posible que no tenga suficiente conocimiento sobre la Ley de Mejora del Guardián de Puerta, o puede que esté tratando con una víctima de lesiones personales que trabaja como trabajador autónomo sin AOV. O bien se produce una lesión excepcionalmente grave y le gustaría saber cuáles son las perspectivas en el mercado laboral y así tener una idea de dónde podría encallar el barco.
La aseguradora y el defensor desean una gestión activa de las reclamaciones. Después de todo, acordaron esto en el GBL, Código de Conducta para el Manejo de Reclamaciones por Lesiones Personales. Para ello es importante tener una idea de cómo va la reintegración y cuáles son las perspectivas. En ese caso, es conveniente contratar conjuntamente a un experto laboral para la reintegración y, en algunos casos, esto puede hacerse en una etapa temprana. El perito laboral también puede examinar lo que se necesita en la situación privada, por ejemplo, ayuda en casa, ayuda en el jardín, mantenimiento de la propiedad de la víctima de lesiones personales que no puede continuar.
Contratas a un experto laboral, pero ya sabes que la víctima de lesiones personales tiene un origen cultural diferente. El idioma también puede ser una barrera para una buena orientación. Entonces es el momento de contar con un experto ocupacional de Inter-Focus que comprenda la cultura y hable el idioma. La gran ventaja es que la reintegración ya no tiene por qué fracasar por esta causa.Verzuimexpertise met cultureel randje
In de huidige krappe arbeidsmarkt luidt het motto alle hens aan dek. Dit kan leiden tot verhoogde werkdruk op kantoor en werkvloer. Een duur ziekteverzuim kan het gevolg zijn. Wij horen bedrijven vaak roepen “het ziekteverzuim daalt niet terwijl we toch alle instrumenten inzetten”. En wat gebeurt er als uw werknemer dat toch overkomt en u in een spoor 1 spoor 2 traject terechtkomt?
Reguliere verzuiminstrumenten dienen soms net iets anders uitgelegd en ingezet te worden bij zieke Nederlandse medewerkers met een niet-westerse achtergrond. Een belangrijk aspect is dat ook de culturele achtergrond en de taal van de zieke medewerker in het hele verzuimtraject wordt meegenomen.
Ziektepreventie is uiteraard nog beter. Voorkom ziekteverzuim door preventief een gezonde en veilige werksfeer te creëren. Werkgevers, HR en afdelingshoofden zouden vaker een interculturele ‘bril’ op moeten zetten. Intercultureel luisteren verbindt en bevordert begrip tussen medewerkers vanuit allerlei culturen. Ziekte (vaak: zich niet begrepen voelen) hoeft dan geen optie meer te zijn.
Wanneer schakelt u Inter-Focus in?
Op organisatie- en dossierniveau kunt u Inter-Focus inschakelen in meerdere fases of momenten voor advies en persoonlijke begeleiding.
Dit geldt voor bestaande verzuimtrajecten voor wie u een extra, gespecialiseerde hulp nodig heeft. U krijgt een vast Inter-Focus contactpersoon en geselecteerde expert met vakkennis en interculturele ervaring. Onze coördinerende en controlerende directeur dienstverlening houdt continue de vinger aan de pols.
Ook voor nieuwe verzuimdossiers kunt u onze begeleiding inschakelen. Bijvoorbeeld als u nog niet kunt inschatten hoelang een verzuim gaat duren vanwege een taal- of cultureel aspect. Juist aan het begin van ziekteverzuim heeft u als werkgever baad bij het correct uitzetten van het meest optimale traject.
In geval van ziektepreventie en vitaliteit faciliteren wij bedrijven met diversiteits- en inclusiemaatregelen. Concrete diensten zijn bijvoorbeeld interculturele lezingen voor Arbodiensten of bedrijfsartsen.
Hoe wij het doen
Wij assisteren in voortgang (rapportages) met het bijhouden van een verzuim- of re-integratiedossier, het opstellen en uitvoeren van een plan van aanpak en het voeren van voortgangsgesprekken met uw client of medewerker.
In het kader van eerste en tweede spoor re-integratie assisteren wij met de zoektocht naar passend werk zowel binnen als buiten uw bedrijf. Wij zorgen dat de formele stappen tijdig worden uitgevoerd, vanzelfsprekend rekening houdend met de Wet Verbetering Poortwachter en de geldende privacyregels.
Ontmoet ons experts team
Ons aangesloten team van experts bestaat uit verzuim- en re-integratiecoaches, arbeidsdeskundigen en emotieverwerkingstherapeuten. Onze experts spreken meerdere talen waardoor uw medewerkers in de eigen taal te woord kunnen worden gestaan. Zij spreken onder andere Arabisch, Engels, Pools, Portugees, Turks, Russisch, Slavisch, Oekraïens en uiteraard Nederlands.

Praktijkcase
Een niet-westerse cliënt stuurde elke maand geld naar het thuisland. Door omstandigheden viel haar inkomen gedeeltelijk weg. Vervolgens kreeg zij geen aandacht meer van het thuisland: je bent ziek dus je telt niet meer mee. Gevolg: depressieve klachten en slechte arbeidsprestaties. Zijn Nederlandse werkgever voelt het allemaal niet aan en belde Inter-Focus…

Praktijkcase
Een bedrijf is super tevreden met Ayse. Zij werkt goed, ze valt goed in het team, leidinggevende zijn dik tevreden. Behalve Ayse zelf… Zij wilt wat ‘anders’ omdat zij groeit. Inter-Focus gaat het gesprek in het Turks aan. Verborgen behoeftes en talenten worden geïdentificeerd. Ayse krijgt alsnog een passende functie binnen het bestaande bedrijf. Een win-win voor alle betrokkenen!
